Δράσεις

Υπηρεσίες

Εκπαιδευτικά Προγράμματα

Εγγραφή στον Κύκλο

Το Μαγαζί του Κύκλου

Σύμβουλοι Θηλασμού IBCLC

Τι προσφέρει η Yoga στην περιγεννητική περίοδο

Η Yoga για τη σύλληψη και την εγκυμοσύνη, εστιάζει στο να βοηθηθεί η γυναίκα να «ανοίξει» και να παραμείνει «ανοιχτή» και στο να δημιουργηθεί περισσότερος χώρος. Περισσότερος χώρος στην κατώτερη κοιλιακή κοιλότητα για το μωρό που θα δημιουργηθεί και θα μεγαλώσει, καθώς επίσης και περισσότερος χώρος για τα όργανα του πεπτικού, ώστε να επεξεργαστούν την τροφή που είναι απαραίτητη για τη μαμά και το μωρό. Αλλά δημιουρ
γείται επίσης περισσότερος χώρος για τους πνεύμονες, ώστε να εκταθούν και να εισπνεύσουν οξυγόνο, απαραίτητο για τη μαμά και το μωρό.

Το να ανοίξει η γυναίκα για να δεχθεί και να θρέψει ένα μωρό, είναι η βάση της γυναικείας της υπόστασης, καθώς η υπέρτατη γυναικεία εμπειρία είναι το «άνοιγμα» για να δεχθείς και να θρέψεις το μωρό που μεγαλώνει μέσα στη μήτρα της. Η γυναίκα προσφέρει ολόκληρο το σώμα και τον εαυτό της ως ένα ασφαλές «σπίτι» για να μεγαλώσει το μωρό της.

Επιτρέποντας τη ροή της ενέργειας…

Όταν όμως λέμε να «ανοίξει» η γυναίκα, δεν εννοούμε να παραδοθεί ή να συνθλιβεί, χωρίς να διατηρήσει την υπόστασή της και τη δύναμή της.

Γι’ αυτό η πρακτική της yoga κατά τη διάρκεια της σύλληψης και της εγκυμοσύνης, εστιάζει στο να αυξηθεί και να διατηρηθεί η ισορροπία της σπονδυλικής στήλης και των οστών της λεκάνης, καθώς και στο να εξασφαλιστεί μια ελεύθερη ροή ενέργειας που θα προστατεύσει το αναπτυσσόμενο έμβρυο. Με αυτόν τον τρόπο, όλα τα συστήματα του σώματος μπορούν να επιτελέσουν τις λειτουργίες τους χωρίς πίεση. Αυτό είναι πολύ σημαντικό όταν μια γυναίκα προσπαθεί να συλλάβει, αλλά και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Το σώμα της μπορεί να κρατήσει το έμβρυο, να δημιουργήσει χώρο για κίνηση καθώς το έμβρυο αναπτύσσεται και εξελίσσεται, να επιτρέψει στον πλακούντα να το θρέψει και να περάσουν μέσω αυτού όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για το μωρό που μεγαλώνει.

Τέλος, με το να παραμένει η γυναίκα «ανοιχτή», με το να διατηρεί την ισορροπία της σπονδυλικής στήλης και των οστών της λεκάνης, δημιουργείται ένα πέρασμα που επιτρέπει στις ενέργειες που ενεργοποιούν τα Chakras να περάσουν μέσω της σπονδυλικής στήλης και στους μηχανισμούς που είναι ζωτικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος να λειτουργούν ομαλά.

Γεροί μύες, καλή στάση και αναπνοή…

εικόνες από τo birthlight.com
Οι μύες κρατάνε στη θέση τους όλα τα οστά και τους συνδέσμους, γι αυτό πρέπει να παραμένουν δυνατοί και ευλύγιστοι. Όταν οι μύες δεν ασκούνται, αρχικά χάνουν την ευλυγισία τους και τελικά, ατροφούν. Μ’ αυτόν τον τρόπο είναι εύκολο να αυξηθεί η εναπόθεση λίπους στους ιστούς.

Παρόλο που στην κλασσική yoga, η εξάσκηση των μυών των ποδιών που κρατούν το βάρος ολόκληρου του σώματος γίνεται σε όρθιες πόζες, με τα πέλματα και τα πόδια να πατάνε γερά στο έδαφος (γειωμένα), στην εγκυμοσύνη το να εξασκούμε αυτές τις κλασσικές πόζες μπορεί να οδηγήσει σε κόπωση των μυών, έτσι εισάγουμε την κίνηση και τον ρυθμό. Υπάρχουν διάφορα βοηθήματα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αποφύγουμε την κόπωση των μυών, όπως καρέκλες, μαξιλάρια, μπάλα κλπ, ή οι πόζες μπορούν να πραγματοποιηθούν με τη γυναίκα σε καθιστές ή ξαπλωτές στάσεις, όπου το έδαφος υποστηρίζει τη μητέρα και η βαρύτητα λειτουργεί βοηθητικά.

Αφού θα έχει εξασκήσει τη yoga για λίγο καιρό, η γυναίκα αντιλαμβάνεται τη σωστή στάση και το ισοζύγισμα της σπονδυλικής στήλης, οπότε και τα χρησιμοποιεί ώστε να διορθώσει τη στάση της. Όταν στέκεται σωστά, αναπνέει καλύτερα και έχει μεγαλύτερη ζωτικότητα.

Δεν είναι τυχαίο που οι μαμάδες ενώ μπορεί να έρχονται στο μάθημα κουρασμένες και χωρίς ενέργεια, φεύγουν νιώθοντας αναζωογονημένες και γεμάτες ενέργεια.

Είναι επίσης προφανές ότι όταν υπάρχει βελτίωση σε έναν τομέα καθώς κάνουμε yoga, όλοι οι υπόλοιποι τομείς επηρεάζονται και βελτιώνονται επίσης, γιατί η yoga είναι μια ολιστική πρακτική.

Relax baby!...

Η χαλάρωση είναι πολύ σημαντική στη yoga και δεν πρέπει ποτέ να παραλείπεται. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της κύησης, η χαλάρωση μπορεί να βοηθήσει τη γυναίκα να μειώσει το άγχος, να ξεκουραστεί, να οραματιστεί το μωρό της ή τη γέννα της με θετικό τρόπο. Έχει επίσης πολλά οφέλη για την πέψη, την επιδιόρθωση των ιστών του σώματος, την επικοινωνία με τον εσωτερικό μας κόσμο και το μωρό (διαλογισμός). Εξισορροπεί και ισοσταθμίζει τις ενέργειες του σώματος, του νου και του πνεύματος.

Η χαλάρωση μπορεί να γίνει αμέσως μετά την πρακτική της yoga ή και μόνη της, οποιαδήποτε άλλη στιγμή της ημέρας. Η γυναίκα μπορεί να φτιάξει δικά της cd χαλάρωσης που θα χρησιμοποιεί σε διάφορες περιστάσεις και τα οποία μπορούν να είναι διαφορετικής διάρκειας.

Μαθαίνοντας μέσα από τα μαθήματα της yoga εγκυμοσύνης να χαλαρώνει, θα έχει στα χέρια της ένα εξαιρετικό εργαλείο για την καθημερινή της ζωή, με το οποίο θα μπορεί να αποσύρεται, να χαλαρώνει, να διαλογίζεται όποτε επιθυμεί.

Καθώς θα αποκαθιστά τον φυσιολογικό ρυθμό εναλλαγής δραστηριότητας και χαλάρωσης, θα αποκαθίσταται και η φυσική ισορροπία του σώματός της. Θα είναι ικανή να εναλλάσσει την εγρήγορση με τη χαλάρωση, έτσι ώστε να δέχεται όλα τα ευεργετήματα της yoga που αναφέρθηκαν παραπάνω.

Πηγές:

  1. Leboyer, Frederic. 2002 [1974] Birth without violence Healing Arts Press. Rochester. Vermont. 
  2. Odent, Michel. 1999. The Scientification of Love Free Association, London. 
  3. Hall, Doriel. Freedan, Francoise Barbira. [2003] Prenatal Yoga for Conception, Pregnancy and Birth Lorenz Books 
  4. Freedman, Francoise Barbira. 2004 Yoga for pregnancy, birth and beyond Penguin Random House, DK Publishing. USA. 
  5. Bertin, Marie-Andree. 2008. Η φυσική προγεννητική αγωγή, μια ελπίδα για το παιδί, την οικογένεια και την κοινωνία (μετάφραση: Ελληνική Εταιρία Προγεννητικής Αγωγής) Αθήνα. 
  6. Psychobiology of birth – Amali Lokugamage – presentation notes from Brirthlight website